business cases

Anycoin

Handelen in cryptocurrency net zo simpel maken als het kopen van een t-shirt? Daarvoor zorgt Anycoin. Het bedrijf groeit exponentieel, maar zo ook de cryptomarkt. Om te overleven moet het bedrijf continu blijven innoveren.

introduction

het begin van het bitcoin bedrijf

In 2013 begon het met drie huisgenoten: een student, een marinier en een lead developer. Ze kregen het idee om Bitcoins te verkopen, gezien er op dat moment slechts één Bitcoin-bedrijf in Nederland was die een marge van 30 procent pakte.

“We bedachten: zijn we goed voor de klant, krijgen we goede ratings”, vertelt Julian. En dat was een goede strategie. “De eerste dag verkochten we er al duizend, vervolgens dertig- à veertigduizend per dag. Toen moesten we snel kiezen. Gaan we hier vol voor of stoppen we?”

“Als je stil blijft staan in deze markt, lig je er binnen een paar maanden uit. Innoveer je niet mee, ga je ten onder.”

Julian van der Wijst – CTO & Founder Anycoin

business case

quickFACTS

Challenge

Hoe vergroot je de schaalbaarheid en het gebruiksgemak van een platform in een snelgroeiende branche?

Target group

Bitcoin users

Results

  • Verhoogde schaalbaarheid
  • Geoptimaliseerd gebruiksgemak

  • Verhoogde productiviteit
Case

challenge

Anycoin groeide in korte tijd van drie naar vijftig man, waaronder tevens IT Rockstars.
“Bij ons zijn Rockstars net zo goed Anycoiners, zij hebben ook hart voor de zaak”, zegt Julian.

Deze groei vroeg om een professionaliseringsslag. “Bitcoin is één van de snelst groeiende, volatiele branches. Concurrenten updaten zichzelf continu. Daarnaast zijn er veel nieuwe bedrijven en dus veel kapers op de kust. Als je niets doet, valt je value weg.” Zo onderstreept Julian het belang van innoveren.

Het oude platform van Anycoin was niet modulair opgebouwd. Dat maakte het moeilijk testbaar en de developers zaten elkaar in de weg als ze tegelijkertijd aan de code werkten. Daarnaast was het met ruim een half miljoen klanten nodig om de schaalbaarheid te vergroten en wilde het bedrijf het gebruiksgemak nog verder optimaliseren. Met een nieuw platform hebben ze dit voor elkaar gekregen.

business

the solution

In de vorm van event sourcing slaat Anycoin data op per gebeurtenis. “Verandert iemand zijn of haar naam, wordt dit gelogd”, legt Julian uit. “Zo kunnen we bijvoorbeeld per week de veranderingen goed zien. Ook bugs kunnen we beter opsporen.”

Daarbij zijn alle events encrypt. “Data aanpassen is niet mogelijk. Dat is goed voor een eerlijk, betrouwbaar, auditbaar systeem.”

Het gebruiksgemak heeft het bedrijf verder uitgebouwd met meer informatie in het stappenplan. “Bij elke stap staan vragen die de meeste mensen zich afvragen met de antwoorden. De klant is erbij gebaat om niet te hoeven googlen”.

Anycoin is ook overgestapt naar een monoliet systeem: “Nu kunnen we alleen de prijs API updaten zonder dat andere delen van de site daar last van hebben”, legt Julian uit. “Het kost de developers daarnaast minder tijd, wat weer bijdraagt aan de productiviteit en daarmee de business.” Verder is zo de schaalbaarheid per siteonderdeel aanpasbaar wanneer nodig.

“Bitcoin is één van de snelst groeiende, volatiele branches. Concurrenten updaten zichzelf continu. Daarnaast zijn er veel nieuwe bedrijven en dus veel kapers op de kust. Als je niets doet, valt je value weg.”

 

Vincent Hendriks – IT Rockstar op het projectteam bij Anycoin

business

the results

Julian heeft dit nieuwe platform kunnen waarmaken dankzij zijn team van developers, waaronder meerdere IT Rockstars met meer specifieke kennis. “We kopen zo kennis in waar ons eigen team rijker van wordt: ze leren veel van Rockstars”, zegt Julian. “Dit draagt bij aan de kwaliteit van onze vaste mensen. Ze krijgen zo nieuwe informatie, kennis en inzichten mee.”

Julian ziet dat veel projectleiders worstelen met innovatiekeuzes.

“Velen hoor je zeggen: “we moeten naar de Cloud”, maar denken niet verder dan de mooie term. Ze overleggen niet met programmeurs, terwijl zij degenen zijn die er verstand van hebben.”

Beslissingen maken samen met je mensen is Julians advies. “Blijf daarbij dichtbij wie je bent en wat je nodig hebt.” Maar ook: “Durf risico’s te nemen en durf mee te gaan met nieuwe techniek.”

business

happy developers, happy customers

  • Rockstars tevredenheid 8.7
  • 87% wordt verlengd
  • Klantwaardering 8.5

Onze IT-Rockstars scoren hoog op werkgeluk (gemiddeld cijfer 8.7) , 87% van de klanten willen IT-Rockstars langer op project houden, en klanten waarderen IT Rockstars enorm (gemiddeld cijfer 8.5)