Results
Van traditionele server
Naar efficiëntie serverless architectuur
Tech stack
Used tools & technologiesAWS Cloud
Het is best een grote uitdaging, erkent Sascha Worms (27) – Full Stack Developer & Scrum Master bij Team Rockstars IT. Alles moest in de cloud voor Uitgeverij Zwijsen, en dat is niet zomaar geregeld. Maar, met teamwork kan alles. ,,Wij kijken altijd naar het totaalplaatje, voorbij het probleem waarmee een klant bij ons aanklopt.” Samen met een team van IT-ers ging Sascha anderhalf jaar geleden aan de slag bij Uitgeverij Zwijsen om educatieve leerlingsoftware te ontwikkelen in een cloud structuur. ,,Iedereen is erg betrokken, ik krijg er veel energie van om iets waardevols te creëren waar ontzettend veel leerlingen dagelijks gebruik van maken.”
“Zwijsen ontwikkelt lesmethodes voor het basisonderwijs en is bekend van Veilig Leren Lezen: een van de oudste lesmethodes van Nederland waarmee kinderen vanaf letters tot eerste woorden leren lezen. Dat bestaat al sinds de jaren zestig, zo’n tien miljoen kinderen hebben ermee leren lezen. Wat Zwijsen onderscheidt, is de combinatie tussen boeken en digitale methodes, een hybride model waarbij scholen zelf kunnen kiezen waar ze gebruik van maken. Bij Zwijsen draait alles om leren tot leven brengen.”
Hoe zou je Team Rockstars IT omschrijven als bedrijf?
“We zijn een detacheringsbureau dat focust op impact maken voor mkb+ bedrijven. We werken samen met bedrijven waar een IT-er van ons echt iets bij kan dragen. Vandaar ook de naam: we zorgen dat onze mensen kunnen rocken en stralen. We zijn echt een community, en dat is goud waard. Mensen bekommeren zich om elkaar. Je wordt niet zomaar ergens naartoe gestuurd, maar werkt altijd aan projecten die goed bij je passen.”
Hoe begon de samenwerking met Uitgeverij Zwijsen?
“Ongeveer anderhalf jaar geleden zijn we als Team Rockstars gevraagd om voor Zwijsen aan de slag te gaan. Het productportfolio werd uitgebreid. Zwijsen wilde met het groeiend aantal gebruikers en teamleden in het developmentteam niet tegen limieten aanlopen, zowel product-technisch als server-technisch. Daarom kwam AWS, de cloud omgeving van Amazon, vrij snel in beeld vanwege hun ervaring en betrokkenheid en de positieve resultaten uit de proof of concepts. Vervolgens zijn we begonnen aan het herbouwen van de applicaties voor een nieuwe serverless architectuur, helemaal cloud. Een van de belangrijkste redenen om dat te doen is dat er doorgaans maar van negen uur ‘s morgens tot vier uur ‘s middags gebruik wordt gemaakt van leermethodes. Als je dat met een traditionele server doet, dan betaal je toch fulltime voor stroom en gebruik. Cloud is in dit geval dus een ideale oplossing: we kunnen bij AWS vooraf capaciteit inkopen tijdens schooltijd. Het is een deel van een virtueel apparaat waar we voor een derde van de dag gebruik van maken, de rest van de tijd kan iemand anders er gebruik van maken. Superefficiënt dus.”
Wat zijn de grootste voordelen aan werken met een cloud-infrastructuur?
“Omdat we helemaal in de cloud werken, kunnen we heel makkelijk opschalen. Je kan je voorstellen dat het moment waarop alle leerlingen om half negen inloggen best een piek is, daar kunnen we volgens onze performancetesten nu veel beter mee omgaan. Dankzij real-time dashboarden kunnen we volgen hoe intensief de applicaties gebruikt worden. Verder kunnen we ook veel sneller nieuwe functionaliteiten uitrollen. In het algemeen maakt cloud dingen waarvoor je vroeger naar een serverpark moest of dagen mee bezig was, een kwestie van seconden of een druk op de knop. Dat verhoogt niet alleen je capaciteit, maar ook je werkgeluk. Uiteindelijk ben je namelijk het liefst bezig met het ontwikkelen van mooie nieuwe functionaliteiten.”
Edwin Derks was te gast in de live radioshow tijdens de Smart Business Week. Dat fragment kun je hieronder terugzien.
Waar werken jullie op dit moment aan, en waar ben je trots op?
“We zijn bezig met een pilot die begin komend jaar live gaat. Ik kan er nog niet te veel over loslaten, maar wat er speciaal aan is, is dat we als IT-team mee mogen kijken in de klassen. Zo kunnen we zien hoe alles wordt ontvangen en gebruikt door leerlingen en leraren. Daar word ik persoonlijk heel blij van. Techniek vind je overal, er zijn weinig bedrijven die níet een cloudgang willen maken, maar echt iets bijdragen aan de ontwikkeling van Nederlandse kinderen, in welk bedrijf vind je dat nou? Dat is uniek en heel waardevol aan werken voor Uitgeverij Zwijsen, vind ik.”
“Verder heb ik meegebouwd aan het Opzoekboek van Veilig Leren Lezen. Dat is een digitaal boekje speciaal voor kinderen voor wie Nederlands een tweede taal is. Je kunt op een woord klikken waarna het wordt voorgelezen. Zo kunnen leerlingen zelf uitvinden welk woord ze moeten schrijven zonder dat ze daar de leraar voor nodig hebben. Het is maar een relatief klein product, maar wordt erg goed ontvangen en krijgt goede reviews.”
Wat zegt onze rockstar?
Techniek vind je overal, maar echt iets bijdragen aan de ontwikkeling van Nederlandse kinderen? Dat is uniek en heel waardevol aan werken voor Uitgeverij Zwijsen, vind ik.