reference case

PINCH

introduction

Als de mobiele apps niet aan te slepen zijn

Het ging al heel lekker met app-ontwikkelaar Pinch, maar tijdens de eerste coronagolf explodeerde de vraag naar mobiele apps. Ook bij grote merken zoals Thuisbezorgd, Qmusic en Ahold. Vind daar maar eens goede developers voor.

Onder leiding van CTO en medeoprichter Roeland Weve ontwikkelt Pinch mobiele apps voor grote merken, mediabedrijven en start-ups. Het bedrijf tekende onder meer voor de apps van NRC, Telegraaf, Qmusic, het ANP, Parkmobile, de NS, Make a Wish en Pathé. De waarde van mobiele apps werd door Corona nog zichtbaarder. “Meer mensen hebben in Coronatijd een abonnement genomen op kranten en tijdschriften”, aldus Roeland. “Een app voegt dan echt iets toe.”

business case

QUICKFACTS

Challenge

Een team jonge developers aanvullen met gelijkgestemde, communicatief vaardige iOS-developers voor het ontwikkelen van apps voor grote merken.

Solution

De inzet van een flexibele schil bestaande uit developers met ruime iOS-ervaring.

Results

Ondanks de krappe arbeidsmarkt kan Pinch meegroeien met de markt die vraagt om steeds meer hoogwaardige mobiele apps.

Used tools & technologies

kopiëren

Compositional lay-outs

Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, waren ervaren developers nodig. Omdat die niet voor het oprapen liggen, schakelde Pinch Team Rockstars in. Rockstar Gerald Eersteling kreeg meteen een mooie klus in handen: het ontwikkelen van de nieuwsapp van het Reformatorisch Dagblad. “De lay-out was ons belangrijkste aandachtspunt”, vertelt hij. “De app moest lijken op de door Pinch eerder ontwikkelde NRC-app, met gebruik van een techniek die én nieuw geïntroduceerd was in iOS én alleen voor iOS 13 en hoger beschikbaar was. Dit betekende dat wij ervoor moesten zorgen dat compositional lay-outs ook op oudere versies van iOS zou werken.” De oplossing was het gebruik van een open source framework. Dat ging niet helemaal zonder slag of stoot. “We hadden een crash bij het roteren van de app bijvoorbeeld. Het was een pittig staaltje werk en er zijn heel wat avonden in gaan zitten. Vooral de berekeningen waren een uitdaging. Voor elk nieuwsbericht moesten we de lay-out op maat maken voor verschillende schermgroottes. Het gaat dan om zaken als: hoeveel artikelen passen er op het scherm, horizontaal en verticaal? Hoeveel kolommen zijn er nodig, ook als het scherm draait? Hoeveel tekst past er in een artikel? Maar het is gelukt: we hebben de nieuwe manier van lay-outen laten werken op een oudere versie van iOS”.

Thuisbezorgd, Qmusic en Ahold

Na deze succesvolle oplevering stonden er nog meer grote namen te wachten. Zoals Thuisbezorgd en Qmusic. Aan de app van dit landelijke radiostation werden features toegevoegd, waaronder support voor Chromecast en specifieke push-notificaties. Inmiddels brengt Gerald veel tijd door bij Ahold, waar hij werkt aan de app van Albert Heijn. “Ik heb een feature ontwikkeld waarmee de content editors producten en acties in de app kunnen zetten als preview, zonder dat het meteen live komt te staan. En nu ben ik bezig met het opfrissen van de homepage.”

“De vraag vanuit opdrachtgevers naar mobiele apps is sinds corona enorm gestegen. De uitbreiding van onze teams was een logische stap.”

Samen verantwoordelijk

“Roeland is erg tevreden over de samenwerking: “Het is belangrijk dat onze developers sociale skills hebben. Ze moeten kunnen samenwerken en goede communicatieve aardigheden hebben, want ze hebben veel contact met klanten. De rockstars passen wat dat betreft goed bij ons. Ze hebben veel energie; het spat ervanaf en dat werkt aanstekelijk.” Bovendien kunnen de developers het goed met elkaar vinden. “We hebben het gezellig met elkaar, maar we durven elkaar ook aan te spreken”, aldus Gerald. “Ik hoor regelmatig: waarom probeer je het niet anders? Erg prettig. En andersom neem ik van andere klussen ook weer nieuwe ideeën mee. Bovendien is de betrokkenheid groot: als je een vraag post, heb je in no time antwoord. We voelen ons allemaal verantwoordelijk voor wat Pinch naar buiten brengt. Zelfs nu ik veel bij Ahold zit, kom ik toch regelmatig even langs op kantoor. Ik voel echt een sterke verbondenheid.”

Meer weten?

Wil je meer weten over de inzet van onze iOS-developers? Neem contact op met Team Rockstars IT.

business

happy developers, happy customers

  • Rockstars tevredenheid 8.7
  • 87% wordt verlengd
  • Klantwaardering 8.5

Onze IT-Rockstars scoren hoog op werkgeluk (gemiddeld cijfer 8.7) , 87% van de klanten willen IT-Rockstars langer op project houden, en klanten waarderen IT Rockstars enorm (gemiddeld cijfer 8.5).

Ga naar de bovenkant