reference case

KORSIT

case

RAZENDSNELLE APP VOOR DIGITALE GIFTCARDS

In de competitieve markt van digitale giftcards is user experience key. De gloednieuwe app van KORSIT moest dan ook razendsnel én heel erg mooi worden. Inclusief zwevende eilanden en soepele animaties in het loyaltyprogramma met gaming features.

 

Met meer dan tachtig betaalmethoden afgestemd op 23 landen, is KORSIT een speler van formaat op de internationale markt. Vanuit het online platform Dundle bedient KORSIT particuliere klanten die digitale giftcards willen kopen. “Onze user experience is altijd onze kracht geweest’, vertelt Ricardo Broeders, Board Member Operations bij KORSIT. “Daarop wilden we doorinnoveren met een app waarmee we klanten aan ons kunnen binden.”

quickFACTS

Challenge

Een hoogwaardige, snelle, gebruiksvriendelijke en bovengemiddeld mooie app ontwikkelen om klanten van KORSIT snel en goed te bedienen.

Target group

Particuliere klanten wereldwijd die digitale giftcards kopen.

Solution

Het populaire BLoC patroon voor state management, clean architecture en clean code principes en een combinatie van back-end maatwerk en Supabase (Back-end as a Service).

Results

Een iOS en Android app met een uniek Dundle-gevoel die dankzij snelle transities en animaties en zeer korte laadtijden voldoet aan de verwachtingen van moderne gebruikers. Een app met voorspelbaar gedrag die makkelijk te testen, aan te passen en uit te breiden is en flexibel kan meegroeien met het aantal gebruikers.

Used tools & technologies

  • Flutter
  • Bloc library
  • Sentry
  • Supabase
  • Firebase
  • Google Analytics
  • Jira
  • BLoC

Over duco (31)

 

“Ik werk nu 2,5 jaar bij Team Rockstars en houd me vooral bezig met mobiele apps. Zo heb ik meegewerkt aan de nieuwe app van e-boekhouden.nl en ben ik Tech Lead van het app-team voor KORSIT. Voor hen bouwen we een prachtige app met een gamingachtige omgeving voor klanten die digitale giftcards kopen.

Ik heb nu ongeveer acht jaar werkervaring. Binnen Team Rockstars is mijn ontwikkeling snel gegaan. Zo ben ik één van de Special Agents: een programma waarin ik word ondersteund om extern kennis te delen op bijvoorbeeld conferenties. Daarnaast ben ik één van de Front End en Mobile Tribe Leads. In die rol probeer ik betrokkenheid en kennisdeling aan te jagen en organiseer ik events.

Het toffe is dat we samenwerken met hele leuke klanten, zoals KORSIT. De vibe is daar net zo mooi als bij ons. We werken vooral voor bedrijven die qua cultuur heel goed bij ons passen. Met veel jonge en enorm gemotiveerde mensen. Bij KORSIT bijvoorbeeld ga ik iedere dag een potje poolen en op vrijdag is er altijd een borrel. Dat maakt het dubbel zo leuk om voor Team Rockstars te werken. En die lat ligt echt wel hoog: vorig jaar vloog ik nog met een helikopter naar Zeist voor een trainingsprogramma en binnenkort gaan we met zijn allen naar Parijs. Alleen ben ik daar niet bij, want ik ga er even een paar maanden tussenuit voor een reis door Australië.”

Ultieme branded experience met Flutter

Belangrijke voorwaarde was dat de app beschikbaar kwam in de Google Playstore en de Appstore. Team Rockstars introduceerde daarom het relatief nieuwe framework Flutter bij de developers van KORSIT. “Met Flutter kan je met één code base apps bouwen voor verschillende platformen”, aldus Duco Fronik, mobile developer bij Team Rockstars. “Flutter heeft een laag op de platformspecifieke API’s van onder meer Android en iOS gebouwd, zodat je in één keer code kunt schrijven voor alle platformen. Dus: maar één keer bouwen, één keer testen, één keer bugs fixen. Dat scheelt veel tijd waardoor je heel snel naar de markt kunt. Bovendien biedt Flutter alle componenten om de UI helemaal op maat te maken. Dat maakt het framework bij uitstek geschikt voor een branded experience: je kunt pixel voor pixel bepalen hoe de app eruit komt te zien en bent veel minder gebonden aan standaard componenten dan wanneer je specifiek voor iOS of Android ontwikkelt. Daardoor voelt het eindproduct uniek aan.”

Op de achtergrond draaien Firebase en Supabase (beide Backend as a Service, o.a. voor push notificaties en gebruikersauthenticatie). Sentry en Google Analytics worden gebruikt voor foutopsporing en analyse. Binnen Flutter is BLoC (Business Logic Components) gebruikt als state management oplossing gecombineerd met clean architecture om snel te kunnen blijven ontwikkelen. Voor het organiseren van alle activiteiten en het beheren van de backlog wordt Jira van Atlassian gebruikt.

 

“We zijn bezig met een pilot die begin komend jaar live gaat. Ik kan er nog niet te veel over loslaten, maar wat er speciaal aan is, is dat we als IT-team mee mogen kijken in de klassen”

Veel animaties en transities

Eén van de manieren waarmee KORSIT zich onderscheidt, is het uitgebreide loyaltyprogramma Dundle World. Klanten sparen Dundle coins die ze in deze online wereld met gamingachtige features kunnen uitgeven. Ricardo: “De developers konden daar helemaal op losgaan. Het moest er geweldig uitzien en je moest kunnen swipen van eiland naar eiland met veel animaties en transities. Het was cool om te zien hoe Dundle World in de app tot stand is gekomen en hoeveel meer leven daar nu in zit ten opzichte van de versie op de website door de animaties en interactie.” De zwevende eilanden maakten het qua front end lekker uitdagend. Duco: “Op de achtergrond valt het wel mee, daar is vooral een kwestie van wat data ophalen en data laten zien. Hoewel daar ook een uitdaging in zat, namelijk de snelheid. Omdat het om een product gaat met wisselende voorraad en prijzen, kan je niets lokaal opslaan. Je moet dus steeds razendsnel de meest recente informatie opvragen.”

 

Matching culturen

Team Rockstars begon als extern team, om na enkele maanden een Minimum Viable Product op te leveren. Dat was zo succesvol dat de samenwerking intensiever werd. Ricardo: “We hadden nog nooit met een extern team gewerkt, dus ik maakte me van tevoren zorgen. Zou het wel klikken? Maar het was meteen duidelijk: dit werkt. Onze culturen sluiten perfect op elkaar aan. Dat maakte het een heel gaaf traject.” Ook voor de Rockstars was de samenwerking een feestje. Duco: “KORSIT is gewoon een heel leuk bedrijf. Ik ga als ik er ben altijd even een potje poolen en op vrijdag is er een borrel. De vibe bij KORSIT is net zo tof als bij ons. Dat maakt het dubbel zo leuk om voor Team Rockstars te werken.”

Ricardo is vooral te spreken over de snelheid waarmee de Rockstars operationeel waren. “Dat is écht onderscheidend. We konden daardoor al heel snel de vruchten plukken van de samenwerking. Na iedere brainstorm waren er voor ik het wist alweer nieuwe features af.” Dat hoge tempo vasthouden, is niet vanzelfsprekend. Duco: “Als je net begint met een project, is er nog relatief weinig code. Maar dat wordt steeds meer. De verhouding code lezen versus code schrijven is tien op één. Dus hoe meer code er is, hoe meer je moet lezen. Je voorkomt niet dat je daardoor iets langzamer gaat werken, maar we gaan nog steeds heel snel. Dat kan alleen als je de code goed organiseert, niet meer schrijft dan nodig en de clean code principes volgt. Dan groeit de code base wel, maar kan je toch snel wijzigingen doorvoeren en nieuwe features toevoegen.”

 

Extra tool voor klantenbinding

Inmiddels draait de app als goed lopend verkoopkanaal. “Zonder dat we echt campagne hebben gedraaid, zitten we na een paar maanden al op een kleine 30.000 downloads vanuit twaalf landen”, vertelt Ricardo. “Ons belangrijkste doel was terugkerende klanten via de app laten kopen en dat zien we nu heel hard gebeuren. Die cijfers gaan zeker verder groeien. En als je kijkt naar de opbrengst ten opzichte van de website, dan is het verschil heel groot. We hebben echt een extra tool in handen om klanten aan ons te binden. En de app ziet er geweldig uit. Dankzij het meedenken van de Rockstars over de looks, functionaliteiten en transities, voelt de app heel licht. Die transities zijn er heel mooi ingekomen en alles werkt razendsnel.”

 

Rockstars en hun expertise

Laatste fase van het app-project is de overdracht naar de developers van KORSIT. Ricardo: “Het ging niet alleen om het ontwikkelen van de app, maar ook om kennisoverdracht, zodat onze developers ermee verder kunnen.” Ook hierna is het afscheid echter niet definitief. “Door deze goede ervaring kwamen we erachter dat we meer Rockstars willen hebben voor content, backend en projectmanagement. En echt niet alleen omdat de markt schaars is. De samenwerking ging zo soepel en we kunnen hun expertise zo goed gebruiken, dat we de samenwerking willen uitbreiden. Binnenkort begint er weer een nieuwe Rockstar.”

Veel animaties en transities

Eén van de manieren waarmee KORSIT zich onderscheidt, is het uitgebreide loyaltyprogramma Dundle World. Klanten sparen Dundle coins die ze in deze online wereld met gamingachtige features kunnen uitgeven. Ricardo: “De developers konden daar helemaal op losgaan. Het moest er geweldig uitzien en je moest kunnen swipen van eiland naar eiland met veel animaties en transities. Het was cool om te zien hoe Dundle World in de app tot stand is gekomen en hoeveel meer leven daar nu in zit ten opzichte van de versie op de website door de animaties en interactie.” De zwevende eilanden maakten het qua front end lekker uitdagend. Duco: “Op de achtergrond valt het wel mee, daar is vooral een kwestie van wat data ophalen en data laten zien. Hoewel daar ook een uitdaging in zat, namelijk de snelheid. Omdat het om een product gaat met wisselende voorraad en prijzen, kan je niets lokaal opslaan. Je moet dus steeds razendsnel de meest recente informatie opvragen.”

 

Matching culturen

Team Rockstars begon als extern team, om na enkele maanden een Minimum Viable Product op te leveren. Dat was zo succesvol dat de samenwerking intensiever werd. Ricardo: “We hadden nog nooit met een extern team gewerkt, dus ik maakte me van tevoren zorgen. Zou het wel klikken? Maar het was meteen duidelijk: dit werkt. Onze culturen sluiten perfect op elkaar aan. Dat maakte het een heel gaaf traject.” Ook voor de Rockstars was de samenwerking een feestje. Duco: “KORSIT is gewoon een heel leuk bedrijf. Ik ga als ik er ben altijd even een potje poolen en op vrijdag is er een borrel. De vibe bij KORSIT is net zo tof als bij ons. Dat maakt het dubbel zo leuk om voor Team Rockstars te werken.”

Ricardo is vooral te spreken over de snelheid waarmee de Rockstars operationeel waren. “Dat is écht onderscheidend. We konden daardoor al heel snel de vruchten plukken van de samenwerking. Na iedere brainstorm waren er voor ik het wist alweer nieuwe features af.” Dat hoge tempo vasthouden, is niet vanzelfsprekend. Duco: “Als je net begint met een project, is er nog relatief weinig code. Maar dat wordt steeds meer. De verhouding code lezen versus code schrijven is tien op één. Dus hoe meer code er is, hoe meer je moet lezen. Je voorkomt niet dat je daardoor iets langzamer gaat werken, maar we gaan nog steeds heel snel. Dat kan alleen als je de code goed organiseert, niet meer schrijft dan nodig en de clean code principes volgt. Dan groeit de code base wel, maar kan je toch snel wijzigingen doorvoeren en nieuwe features toevoegen.”

 

Extra tool voor klantenbinding

Inmiddels draait de app als goed lopend verkoopkanaal. “Zonder dat we echt campagne hebben gedraaid, zitten we na een paar maanden al op een kleine 30.000 downloads vanuit twaalf landen”, vertelt Ricardo. “Ons belangrijkste doel was terugkerende klanten via de app laten kopen en dat zien we nu heel hard gebeuren. Die cijfers gaan zeker verder groeien. En als je kijkt naar de opbrengst ten opzichte van de website, dan is het verschil heel groot. We hebben echt een extra tool in handen om klanten aan ons te binden. En de app ziet er geweldig uit. Dankzij het meedenken van de Rockstars over de looks, functionaliteiten en transities, voelt de app heel licht. Die transities zijn er heel mooi ingekomen en alles werkt razendsnel.”

 

Rockstars en hun expertise

Laatste fase van het app-project is de overdracht naar de developers van KORSIT. Ricardo: “Het ging niet alleen om het ontwikkelen van de app, maar ook om kennisoverdracht, zodat onze developers ermee verder kunnen.” Ook hierna is het afscheid echter niet definitief. “Door deze goede ervaring kwamen we erachter dat we meer Rockstars willen hebben voor content, backend en projectmanagement. En echt niet alleen omdat de markt schaars is. De samenwerking ging zo soepel en we kunnen hun expertise zo goed gebruiken, dat we de samenwerking willen uitbreiden. Binnenkort begint er weer een nieuwe Rockstar.”

Ga naar de bovenkant