reference case

DEGIRO

introduction

meer zelf bouwen voor een unieke dienstverlening

DEGIRO werd opgericht in 2013 en maakt beleggen mogelijk voor iedereen. Inmiddels opereert DEGIRO in 18 Europese landen.

Zeker tijdens de eerste jaren van DEGIRO was IT de lead van de business: IT first, en daarna snel uitbouwen op basis van de businessdoelstellingen.

“Als je een unique selling point wil hebben, moet je meer zelf bouwen.”, aldus Andreas Holmberg, CTO van DEGIRO. “Het belangrijke voordeel van maatwerk is dus dat ook je dienstverlening richting klanten uniek is”.

Bekijk video interview met cto Andreas holmberg
business case

quickFACTS

Challenge

Veiligheid, schaalbaarheid en gebruiksvriendelijkheid behouden wanneer cyber criminaliteit toeneemt én de vraag van klanten toeneemt wat leidt tot pieken van de service van DEGIRO.

Target group

Particuliere beleggers

Used tools & technology

  • Java
  • C++
  • .NET
  • Microservices
  • Kubernetes

Results

  • Security

  • Schaalbaarheid

Case

challenge

Gebruiksvriendelijkheid speelt een grote rol binnen het businessmodel van DEGIRO, maar ook mobile first: 80% van haar klanten gebruikt voornamelijk een mobile device om te traden.

Een daaraan gerelateerde challenge waar DEGIRO mee kampt is het gestegen aantal phishing-aanvallen: “We hebben heel veel nepsites gezien die op DEGIRO sites lijken, maar niks met DEGIRO te maken hebben.” Hierdoor wordt DEGIRO uitgedaagd om veiligheid en gebruiksvriendelijkheid te combineren. Dit werd bijvoorbeeld ook op de proef gesteld in maart 2020, toen veel mensen tegelijk klant wilden worden. Er moest snel worden opgeschaald en gestabiliseerd, maar met inachtneming van veiligheid en gebruiksvriendelijkheid, hiervoor hebben we Kubernetes gebruikt.

“Als je een unique selling point wil hebben, moet je meer zelf bouwen.”

Andreas Holmberg – CTO DEGIRO

business

the solution

Schaalbaarheid is vanaf dag één het motto geweest voor onze IT Rockstars bij DEGIRO. Het opzetten van services die zelf verantwoordelijk zijn voor het domein is hierbij het belangrijkste, maar ook het stateless afhandelen van calls is hiermee gemoeid. Vervolgens hebben ze de code ontkoppelt met microservices om die weer schaalbaar te maken.

“Door het cloud-agnostisch maken van de verschillende services maakt het niet uit in welke cloud het draait. We zijn echt een Java huis, maar we hebben wel koppelingen. Dus naar de purse en we hebben C++ gebruikt”

Mark Bertels – IT Rockstar op het projectteam bij DEGIRO

Andreas ziet het gebruik van Java en C++ niet snel veranderen, hooguit dat ze in de toekomst meer .NET gebruiken rondom het CRM.

Public cloud kan ook helpen in dat schalen.

Of DEGIRO dat in overweging neemt? Voorlopig zitten ze wel in hun private cloud, maar dan on-premise. Hoe de codes ontwikkeld zijn, is namelijk nog niet cloud ready. Hierbij speelt de veiligheid van de klant een rol, maar ook de kosten. De planning is om de komende twee jaren proberen om alles cloud ready te maken, “cloud agnostisch blijven is hier echt key”, stelt Mark. Of ze dan vervolgens naar de public cloud gaan zal de tijd uitwijzen.

Waterfall vs agile

Qua werkwijze is er in het verleden meermaals op de ‘waterval manier’ gewerkt. Een groot verschil met agile werken, wat ze nu hanteren, is dat ze business gerichte squads hebben. “Sommigen gaan over rapportages en conciliation, anderen over belastingen en sommige gaan juist over trader”. Dus juist business gericht werken binnen IT.

Volgens Andreas heeft dit geholpen om nog beter als één team te werken. Niet afdeling voor afdeling, maar juist business en IT samen. Inmiddels zit er al een groot team aan IT Rockstars om dit te ondersteunen.

business

the results

Waar business en IT samenkomen en DEGIRO de waarden betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en veiligheid waarborgt, gebruikt DEGIRO een mobiele interface om bijvoorbeeld je paspoort te scannen om zo snel klant te worden. Voor de veiligheid wordt een two-factor authentication gebruikt om het lastiger te maken voor de criminelen.

Tegelijkertijd maak je het dan lastiger voor de klant om in te loggen, want die moeten dan meerdere stappen volgen. Maar de criminelen worden slimmer en slimmer, dus moet DEGIRO wel om te zorgen dat de klanten veilig zitten.

“We zien het ook als onze verantwoordelijkheid om de klanten te behoeden voor misstappen van cybercriminelen.”

Andreas Holmberg – CTO DEGIRO

video

Q&A met CTO Andreas Holmberg

business

happy developers, happy customers

  • Rockstars tevredenheid 8.7
  • 87% wordt verlengd
  • Klantwaardering 8.5

Onze IT-Rockstars scoren hoog op werkgeluk (gemiddeld cijfer 8.7) , 87% van de klanten willen IT-Rockstars langer op project houden, en klanten waarderen IT Rockstars enorm (gemiddeld cijfer 8.5)

Ga naar de bovenkant